Wednesday, January 28, 2009

Macam mana anak nak baik kalau...

Bismillah,

kali ini aku nak membuat sedikit kesinambungan dgn apa yang dibicarakan sblm nie, pasal bebudak remaja kita yang dah makin rosak sekarang.. sebelum tue, aku teringat kata2 sahabat baik aku kat uia, Abdul Syukur Mohamad Sharif (sori kalau salah type nama ko), dia penah kata dalam usrah dan juga perbincangan kecil2 dengan aku.. pada zaman saidina Ali r.a menjadi Khalifah, ada seorang sahabat bertanya padanya, "Ya Amirul Mukminin, kenapakah pada zaman engkau, keadaan negara penuh kacau bilau, tapi tidak pada zaman Rasullullah?" maka saidina Ali menjawab, "ia adalah disebabkan oleh org2 mcm kamu, remaja sekarang.. cuba kamu lihat, siapa remaja2 pada zaman Rasullullah? Aku.. dan sekarang? kamu.." (au kama qal)

dear my friend, apakah maksud saidina Ali itu? kita bleh interprete melalui pelbagai cara.. tapi, apa yang pasti, negara atau sesuatu bangsa itu, kekuatannya adalah pada remaja2nya.. tapi, kenapa remaja? kenapa tidak org dewasa? mari kita lihat dari logik yang pernah aku fikirkan..

org dewasa adalah org yang mencorakkan negara, right? no doubt bout it.. tapi siapakah yang akan mewarisi corak tersebut? andai kata negara dah dicorak dengan hitam, maka, org yang akan mewarisinya akan jadi putih? mungkin, mungkin tidak.. fikir la sendiri..

berbalik pada tema aku, seperti tajuk kali ini, macam mana anak nak baik kalau... sebelum tue aku nak mintak maaf siap2, kalau benda2 nie sgt sensitif dan mungkin x masuk akal.. apa yang perlu, tegurlah, dan berilah pendapat anda.. this is open discussion.. nobody right or wrong.. we want to open our mind...

1st, cemana anak nak baik kalau parent sendiri x berperangai baik? obvious la, kalau dah parent suka maki hamun, akan satu masa nanti anak2 plak maki hamun mak bapak.. x heran.. benda nie dah pun slalu jadi, betul? lagi satu, percaya atau x, pemakaian memainkan peranan sangat penting.. dari kecik kalau dah latih pakai suar pendek, pakai yang dedah sana sini, cuba fikir, dah besar dia nak pakai apa? jubah? bertuah la.. pada aku, bebudak mcm nie, bila dah besar, pakai baju 2 lapis pun dah xnak.. panas.. cepat panas.. x heran la kalau pakaian dalam pun karang x pakai.. kalau laki, bleh la lagi, tapi ko cuba tgk org laki pakai suar pendek, jenjalan.. isk, buruknya la hai.. nak tunjuk kaki yang penuh bulu roma tue.. kalau pompuan, lagi la plak.. nampak la mcm2.. laki plak pantang nampak.. x pasal2 mengundang bala.. kalau x kena rogol ke rompak ke, mula la bergaul ngan bebudak yang bukan2..

parent la kena jaga pemakaian mereka nie.. plus, parent gak kena pakai pakaian yang elok.. ini, kalau mak bapak sendiri pakai nak tunjuk punggung ngan payudara yang besaq, yang belum tentu bebas dari penyakit, mana la anak x ikut? tak pun pakai ynag jenis fit giler2, konon nak nampak kurus la, atau yang jarang bak kata pakai x pakai baju tue sama je mcm bogel.. isk.. aku nak sambung pun meluat..

2nd, macam mana anak nak baik kalau dia dimanjakan sgt? cuba tgk citer anakku gazhali by Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh.. citer feymes tue.. anak bila dimanja sgt2, pukul pun x bleh, marah pun x bleh.. pendek kata pijak semut pun x mati la.. plak tu apa yang dia nak semua dapat.. pasti dapat.. hoho.. tengok la sendiri apa akan jadi bebudak mcm nie.. aku dah nampak depan mata.. kalau betul la anak nie baik, aku x fikir siblings dia akan baik dengan dia.. mmg semua org akan menyampah..

3rd, macam mana anak nak baik kalau just mengharap org lain yang ubah anak kita, sedang kita x usaha nak ubah anak kita jadi lebih baik.. diulangi, aku just kata bagi mereka yang x usaha, atau x nak usaha langsung, k.. kalau yang dah usaha tapi anak pedajal gak, x bleh nak kata apa la.. tue ada benda2 lain yang mungkin menjadi faktornya.. banyak gak cerita2 yang kalau kita tengok, parent bz ngan memasing punya hal, and anak diharap pada org lain untuk jaga, bela or even untuk berubah jadi baik..

4th n 5th.. Lu pk sendiri.. OK?

No comments: