Tuesday, January 20, 2009

Bila org ignorance bercakap.. adeh..

Bismillah..

kali nie aku nak cakap pasal org ignorance.. org2 mcm nie ko bleh gak kategori sebagai selfish, x sedor diri, speak louder than act.. mcm2 lagi.. apa yang pasti, org2 mcm nie suka buat alasan.. segala2 semua alasan sahaja.. yes, mungkin aku tak terlepas dari perangai mcm nie gak, tapi jgn la melampau obvious..

aku bagi anafora, atau bleh gak ko nak kata ini berdasarkan kisah benar.. let say la, kita memula cakap pasal nak ajak pg shopping mall.. (ada ke org x nak ikut kalau ajak ke shopping mall? hurmm).. tuka la.. kita ajak nak ke surau ke.. (hurm.. mcm la aku nie slalu sgt pg surau.. tembak diri sendiri nie.. adeh).. ganaz sgt plak.. ok la, ajak nak pg mandi sungai.. mandi la kat mana2 sungai yang terkenal mahupun x..

ko pun ajak la, kata "jom kita mandi sungai, nak x?".. maka kawan ko pun akan cakap, "mandi sungai? sejuk sgt la.. aku x bleh kena sejuk.. nanti sakit2 badan.." ko pun diam.. 2-3 hari ko ajak lagi, "jom la wei.. lama x mandi nie.. main terjun2, syok woo.." then kawan ko kata, " x nak la, tempat nak mandi tue jauh la.. nanti penat.. x nak penat2.." last2 ko pun hampa..

then satu hari, kau pun rasa nak racun.. "weh, jom la pg mandi sungai.. kita bleh la jumpa ngan abu tue.. lama x jumpa.. bleh borak.. then, bleh pekena nasi lemak sblh sungai.. gila ngam weh.. jom la.." then kawan ko mula la melenting.. "gemuk la kalau makan nasi lemak.. nak jumpa abu, msg pun bleh.. x nak la.. buat apa nak mandi sungai.. bukan best sgt.. pg je la.." pergh.. apa perasaan anda? x rasa nak hempuk biar mampos je member tue? cakap bebaik x nak, dah la asik bagi alasan.. kalau la awal2 cakap x nak kan senang.. kita faham, ko x nak.. ni tak, bagi alasan..

klu ko peratikan alasan2 tue, munasabah x? kalau la sungai tue nak pg just 15 min jek, jauh ke? bukan kena bayar ke hape ke.. tapi mind set tue.. kalau x nak, x nak la.. cuba bayang kalau tetiba dia buat perbandingan plak.. "mandi kat air terjun lagi best.. seronok.. air deras jek.. dulu2 aku pg best jek.. ".. hangin x ko? citer benda dulu2.. nak mandi air terjun konon, air sungai pun x nak.. heh..

agak2 faham x apa aku citer? serius, aku rasa nak maki depan2 jek org tue.. harap nak best.. tapi x nak jinak2 ngan benda2 asas yang x best.. mandi la sungai dulu, karang dah nak trill, baru slow mandi air terjun ke hape ke.. nak suh gerak mandi tue pun susah, nak expect yang best trus..

WEI, BLAH LA!! NASIB LA GUA PK LU TU MEMBER.. TAPI XDE LE PUN XPE LA!! PG LA LU AIR TERJUN SENSORANG.. MAMPOS KAT SANA, GUA PEDULIK APA??

sekian..
(huh.. dapat gak meluah perasaan.. tapi x best lagi, coz x cakap bebetul kat org tue.. dia org dah berumur.. respect le.. kita nie muda.. kalau tak.. PG MAM LA LU!!!)

5 comments:

Amy Ali said...

ko kene soh org tu g kursus YES! or maybe that person should go watch yes man. maybe that wud help him to change his character. hua hua hua

Farah Nasar said...

Ish2..marahnye die..
istighfar byk2,k..

(^0,^)

djambu puadovich said...

ecececeehhh...:P

sudin said...

hahhaha...akak rasa cam akak kenal jek sape manusia tu..muahahhahah

Murlak_s said...

amy..
ko nie pengaruh filem betul la..

farah..
hait...

yeop..
ko eceh, aku ewah karang!!

sudin..
jap.. nie akak ke abg nie? ke, she male.. or, he female? adeh.. kenal ke? sape? bgtau la.. saya belanja akak klu betul..