Friday, January 2, 2009

Berapa ramaikah?

New Year.. antara hari2 yang aku menyampah.. nape? kalau korang terer, jawab la soklan2 aku..

1) berapa ramaikah manusia yang membanjiri tempat2 seperti dataran merdeka, klcc dsb untuk tengok bunga api? tapi berapa ramaikah yang menyambut tahun baru (x kira maal hijrah atau masihi) dengan doa dan syukur?

2) berapa ramaikah yang pergi ke tempat pesta, club dan berparti dengan membuat sebanyak2 maksiat tanpa menghiraukan syariat agama? pernah x diorang fikir kalau mati, mati dalam keadaan yang hina?

3) berapa banyak dara dari anak2 dara yang ingin merasa kenikmatan berpesta dan akhirnya ditebuk pada hari keramat itu? berapa ramai plak yang ingin menjaga maruah dan harga diri?

4) berapa ramai anak2 kecil dilatih untuk keluar malam bagi menyaksikan bunga api tersebut? berapa ramai pula akan fikir kalau mereka membawa anak, ia adalah latihan untuk anak2 mereka keluar lewat malam pabila mereka besar nanti? Berapa ramai pula akan fikir nanti cucu2, cicit2 mereka juga akan ikut langkah yang sama, sbb anak2 mereka pun membuat perkara yang sama? ("dulu atuk bawak ayah tgk bunga api, ini yang ayah bawak Abu tgk bunga api kali ni..." <-- possible kata2 keramat yang dikatakan oleh anak2 akan datang)

5) berapa banyak cost yang dikeluarkan oleh syarikat2 tertentu demi nak membuat konsert dan bunga api (amal la, sbb free.. x perlu bayar)? Tapi berapa banyak pula sebenarnya zakat yang diorang bayar demi nak membasmi 7 asnaf yang sangat memerlukan duit demi nak sara diri mereka hidup?

Act, banyak lagi persoalan yang bleh diutarakan.. tapi, pk la sendiri.. lastly, berapa ramai rasa pesta2 nie menyusahkan diri dia (mcm aku, susah nak pg gombak, kena ikut jalan jauh.. cis), x banyak pekdah yang dapat, susah ada la? so, think about it..

No comments: