Tuesday, February 19, 2008

Sikap kita...

Lama dah x upadate blog nie.. haha.. malas sebenarnya... kenkadang tue tenet yang lambat..



Penah x kita dengar, apa yang cantik kat dalam, cantik juga diluar, tapi kalau cantik di luar, blum tentu yang dalam cantik.. ada hadis yang kata yang lebih kurang maksudnya, "ada secebis daging dalam manusia, jika baik benda tue, baiklah ia, kalau rosak, maka rosaklah seluruh anggotanya.. ia adalah hati.."



madam khairiah (lecturer english) penah kata... "people, do you know what is the purpose of education?" cuba fikir... apa ye? well, jawapannya mudah je... "to train our heart"... anda setuju?
walau anda tidak setuju, aku tetap setuju...

hati bukan sesuatu yang bleh dilihat, tapi impact dia mmg bleh dirasa.. contoh, jika org tue jenis penyabar, bwk keta pun berhati2 n sabar.. klu x, dia mesti jenis merempit and kaki maki hamun... (contoh je, x semua org mcm tue) Even klu kita blaja nie pun, patutnya makin byk kita blaja, makin kita tawadduk, sedar diri siapa, pandai jaga akhlaq.. cuba kita lihat remaja masa kini... apa dah jadi pada mereka? yang lelakinya dah hensem, tapi bertindik... yang perempuannya cantik bertudung, tapi pakai yang ketat2.. macam mana tue? sekilas kita pandang, apa yang akan kita kata?

masalah manusia nie, lazim dgn kebiasaan.. skrg sbb dah jadi trend pakai t-shirt ketat n tudung, org akan kata, "alah, dah biasa... biasala tue bang... xde apa pun" huh... tapi xde plak yang nak kata, "ala, agama mmg dalam diri saya, saya dah biasa pakai serba labuh n menjaga aurat dan maruah..." hurm...

so think bout it... adakah luaran kita reflect dari dalaman? tepuk dada, tanya hari, tanya iman.. bak kata sir yusof.. " Ask your self!!!" (dalam perbincangan hadith ke27 dari 40 hadis sahih nabawi).. wallahu'alam..

2 comments:

sammuel jack said...

salam semua...
bagi aku segalanya perlukan kombinasi.akal perlu bekerjasama ngan hati untuk menjaga iman dan melawan nafsu.sama juga seperti manusia yg saling memerlukan antara satu sama lain.itulah hikmahnya ALLAH menciptakan kejadian.utk manusia berfikir.selain itu iman, ilmu dan amal juga penting utk kiter cari,jaga dan pertingkatkan.persoalan mana yg datang dulu tak penting.bagi aku yg penting kiter perlu kesemuanya dalam satu masa yg sama.kalau salah satu takde kehidupan kite takkan sempurna.

Hanna Rabittah said...

standard lah nih malik..
pompuan pakai tudung tp pakai baju ketat..lelaki pakai tgk porn..
but theres nothing wrong w ur opinion. btol ape kau ckp tuh sume..