Friday, April 4, 2008

MMQ-Musyarakah mutanaqisah (diminishing partnership)

Bismiilah.. demi memenuhi permintaan member aku, aku ingin promote satu home loan dari islamic perspective yang baru dilancarkan akhir tahun lepas.. namanya mcm kat tajuk.. konsepnya mudah, and mudah dilakukan.. cuma, ada sedikit pro and cons kat situ...

MMQ adalah instrument klu ko nak bli umah.. act, bukan umah jek, benda lain bleh gak.. tapi kat mesia nie, baru implement kat umah.. simple.. ko nak bli umah, ko bli dgn bank as ur partnership.. so, umah tue akan letak nama kita and bank.. misal kata ko baya 10% and bank 90% dari total harga umah.. then, kita akan tentukan harga sewa umah tue..

skrg, let say kita yang dok umah tue.. so, sewa kita la kena baya.. baya kat sape? baya kat diri ko and bank.. tapi, dalam kes nie, ko akan baya kat bank 100% sewa, plus bayar utk take over share dari bank.. so, kiranya, 1st payment ko, misal kata sewa RM1000, act ko baya kat bank sewa RM900.. Tapi, lagi RM100 ko baya gak kat bank, plus duit beli balik share (misal kata RM3000), kiranya ko baya utk bli balik share total RM3100. tapi, monthly ko baya just RM4000 jek, sampai abis paymnet umah tue..

so, memula share kita 10%, skrg naik la sbb kita dah bli balik share.. naik 1% ke, 5% ke.. tue ikut payment buyback share ko.. and kita akan bli share tue sampai la bank 0% share and kita 100% share.. rumah tue trus jadi hak milik kita.. untung, coz kita x perlu bayar banyak.. sama je macam house loan biasa.. tapi, dari research lecturer kitorang, MMQ cut almost half dari conventional house loan bank profit.. Half.. bukan sket.. byk wooo..

so think bout it.. benda nie dah banyak offer.. sampaikan la kat org lain.. benda baik nie.. k.. nie yang aku blaja, yeop.. nanti aku bgtau yang lain plak.. tq

4 comments:

djambu puadovich said...

err...pro nye ape? cons nye plak ape?
ni same mcm konsep sewa-beli ke?

Murlak_s said...

cons? sons dia satu jek, ko kena buat downpayment banyak.. klu 10% pun, ntah2 smpai 20k.. tu je la.. nie bukan konsep sewa beli, tapi partnership.. k.

djambu puadovich said...

partnership? mcmne partnership beli rumah pulak? yg aku tau [xbyk pn aku tau, aku xamik ekons/bisnes/akaun ni] partnership ni dlm bisnes2 jek? sila bazirkan masa jwb ye :P

Murlak_s said...

sama la tue en yeop.. partnership tue yang mcm bisness.. nie kira bisness bli umah.. contoh la.. aku ngan ko ada duit.. bayangkan aku ganti bank... kita bli umah kat ipoh ke, rusia ke, mana2 la.. aku pakai duit aku utk tampung 90% total harga umah.. ko palk lagi 10%.. tapi yang nak umah tue ko, bukan aku.. so, tiap2 ko akan baya sewa umah kat aku, ngan ko bli balik share aku yang 90% tue secara berperingkat2.. sampai la, umah tue milik ko sepenuhnya..