Monday, March 23, 2009

Universiti?

Aku nak dengar pendapat ko.. tentang sikap ibu terhadap anak..
Aku penah dengar perbualan seorang ibu terhadap anaknya..

Situasinya adalah di kedai serbaneka, tempat aku kenkadang bli komik..

Anak: Mak, x payah bli pensel kayu, adik dah ada pensel tekan2.. bli ubat pensil jek..

Mak: Tak payah.. jangan ngada2.. Org duduk universiti pun pakai pensil kayu jek.. X pakai pensel tekan2..

(anak pun kecewa, x mampu menentang apa2)


Korang rasa cemana? patut ke?

17 comments:

Unknown said...

ala aku dr zmn skolah xpkai pensel kayu kt class pun..... peksa pun pkai pensel tekan tp abik lit 2b la.... xde keje aku nk meraut2.... sbnrnye mak die xbw duit byk... so pensel kayu murah skit... hahha ayt std la tpu bdk.... xkish sume tue klu nk beli la sndiri... sendiri kumpul duit ar....
conlusn... klu nk beli benda yg kite suka kumpul la duit sndri... sian parents tau...

djambu puadovich said...

tgk la mak dia byk duit ke x...kalo mak dia nak pau duit aku, berbaloi la jugak aku pikir...haha

Murlak_s said...

owh.. aku lupa nak kata.. dia bli sekurang2 3 btg pensel, dimana harganya dah mencecah RM1.50.. kalau bli lit dapat 3 tau..

Persoalannya, adakah si ibu tu x literate about barang2 ni? atau dia saje nak mengekalkan tradisi? ataupun, dia mmg ada alasan tersendiri?

TAPI!!! Nape nak kata yang budak Uni pakai pensel kayu? Mak cik tue x mcm penah masuk Uni pun..

djambu puadovich said...

makcik tu tau yang kalo anak dia dpt lead utk pensel tekan, anakny akan buat sepah, berterabur lead, xpun hilang ntah kemana. lps tu nk kene beli lagi.
kalo beli pensel kayu, kalo hilang, terasa kehilangannye. beza dgn pensel mekanik, hilang lead, xterasa sgt...ape-ape jelah...

sila ingat, x masuk uni xbermakna x bijak. alam sekeliling ni pun boleh jadi tempat mengumpul ilmu dan pengalaman. yg masuk uni pn bersepah xbijak2, berterabur anak haram sana sini. nauzubillah, astaghfirullah.

ko nk buktikan ape sbnonye ni?

Murlak_s said...

saje je nak jadikan persoalan.. tapi, aku rasa la, makcik tue pandang giler tinggi pada bebudak Uni ni.. tapi hakikatnya, mcm yang ko ckp la tue..

act, aku x suka bebudak Uni dijadikan satu model untuk perbandingan.. ntah.. giler x suka la..

djambu puadovich said...

dah tu...ko nk amik siapa jadi perbandingan?

dlm konteks mak dgn anak kecik, tu la yg paling senang dan masuk ke akal budak kecik tu...kalo amik contoh US dgn iran ke, US dgn korea utara ke, BN vs PR ke, xke penat budak tu nk pikir nanti...hahaha

yg aku nk ckp pasal masuk uni atau x tu, aku nk tunjukkan yg makcik tu bijak menangani anak dia, xyah masuk uni pun kalo setakat nk selesaikan masalah anak nak pensel mekanikal...

TAPI!!! Nape nak kata yang budak Uni pakai pensel kayu? Mak cik tue x mcm penah masuk Uni pun.. <---mcm ko lekehkan makcik tu pulak...

Murlak_s said...

aku lekehkan makcik tue, coz, cara dia cakap, dia mmg memperlekehkan anak dia tue!!

djambu puadovich said...

kelakar la ko ni...mak mengajar anaknye pn ko boleh buat modal tulih dlm blog.

mak memperlekeh anaknya = logik, nak mengajar, nak berjimat sbb xcukup duit, mak lebih tahu berbanding anak

ko memperlekeh makcik tu = ape hal? ko tahu ke rumah tangga makcik tu? kot2 makcik tu nampak je selebet tp lulusan Uni luar negara? kalo x lulus uni pun, makcik tu sah2 lagi tua drpd ko, lg byk pengalaman dia. baik ko gi mintak mahap kat makcik tu. hehehe :P

dah tu, aku pun tersangkut dok bahas benda yg xda kene mengena dgn aku pun...adoi...

Murlak_s said...

haha..

pada aku mak cik tue bukan berjimat.. dia blasah gak bli pensel bebanyak hari tue, hampir 2hinggit pensel 2b biasa jek.. bukan yang high quality..

aku bukan apa, x suka tgk org dewasa perlekeh bebudak nie.. even parents.. ada cara lebih baik.. nabi x pernah perlekeh sape2 beb..

xpe.. karang ko dah ada family, mungkin kata2 aku nie buat ko terngiang2.. muahaha

djambu puadovich said...

ooo...ko pn xckp dr awal yg makcik tu beli pensel cikai dgn byk...ntah2, makcik tu ada anak 5-6 org, abang kakak budak kecik tu, dan ada anak dia kat uni, sume pn nak guna pensel kayu. mak dia borong sbb nk bg kat sume anak dia. klo camtu, logik x makcik tu borong pensel2 tu?

klo bab nabi tu, aku xdpt nk bantah dah la. sbb nabi buat mmg betul...

memandangkan ko yg akan ada family dulu, nanti kita tgk kata2 siapa yg terngiang kat telinga siapa...hehehe

aku lekehkan makcik tue, coz, cara dia cakap, dia mmg memperlekehkan anak dia tue!! <---kalo camni, nabi buat x? hehehe

Farah Nasar said...

bagila yeop tu menang..

djambu puadovich said...

hehe...tq kpd cik Farah...

eh, malik, cube ko try tny Farah, klo dia ada ank kecik nk bli pensel tekan, apa Farah nk jwb...hehehe

[sorila malik n farah...saje kasi 'bakar' sket...:P]

Farah Nasar said...

Yeop,
Sy akn ckp pd ank, "tya ayah dulu.."
Ayah die sure bg nye..

Sy akn ckp lg, "nnt mak blikan pen skali, org kat universiti pakai pen, nnt adik leh jd cam mreka.."

ok tak?

djambu puadovich said...

:)

Farah Nasar = contoh kebijaksanaan bakal ibu

:)

Farah Nasar said...

cet! adeh..

onedin00 said...

ala...sbnrnye pemikiran mak dia silap..
anak2 kene betulkan..
kat unibersiti mane paka pensel kayu atau tekan..
xam pn pka PEN tau...
DAH LUPA KE?
hahahaa

Murlak_s said...

betul la tue ding.. haha.. sokong 120%