Monday, March 16, 2009

Metafora KLCC

Andai kata ilmu agama kat dunia nie setinggi KLCC,
tahap aku, Ground floor pun x lepas,

org lain ada lagi yang blaja mcm2, dari segi bahasa, nahu, saraf, aqidahnya, ibadahnya, hadith, usul fiqh.. apa la sgt yang aku nak bangga dengan ilmu yang aku blaja.. sekolah agama takat darjah 5 je, form 4&5 kat kisas pun, jauh mana je blaja.. setakat naqib, ko amik la budak mana2, bagi kitab, baca pun dah bleh jadi naqib..

TAPI.. kenapa la aku bleh lepas interview tanpa sepatah kata pun? apa muka alim sgt ke? org nampak nur ke kat muka aku.. nie perkara serius.. sbb aku risau.. aku bukan tahu apa pun.. aku mahu gak diuji.. nak tahu gak aku nie byk salah tang mana..

aku ingat lagi, uia, matrik.. ujian fardhu ain je pun.. aku kantoi beb, satu soklan x dapat jwb.. malu den.. tapi tu la hakikatnya... aku bukan terer pun dalam hal agama nie..

sbb apa metafora KLCC aku amik contoh.. dan sebab apa ground floor tue aku blum lepas lagi?
nie sambungan metaforanya.. andai kata lagi tinggi ilmu, sama mcm KLCC, cuba hang fikir, agak2 kat hujung2 atas tue bape kerat org yang dok sana? sorang dua je kan? tapi, semua kena jalan kat ground floor dulu, walau nak pg atas.. ground floor tue kira basic ilmu agama yang kita dok praktis hari2 la.. ingat tau ke semua selok belok dalam bangunan tue? dengan lorong2 dalam2 tue lagi.. mcm tue gak ilmu agama, mcm2 selok belok agama, kita x tau semua.. tue baru basic.. yang tinggi2 tue, hanya bape kerat je dikalangan kita bleh capai tahap tue? kan? (faham ke apa maksud aku nie?)

actually, aku pun fenin apa yang aku nak cakap.. adeh.. lu fikir la sendiri.. be happy.. just think bout it..

2 comments:

djambu puadovich said...

aku parking lot je...hehehe

Murlak_s said...

parking lot?
bukan ko lagi alim wa rajih ke?
sedangkan azman shah pun lagi power ilmu agama dari aku, satu sekolah dengan ko plak tue, tipu ar parking lot jek..