Tuesday, July 8, 2008

Ini pendapat aku, bagaimana pula dengan anda?

Bismillah..
Lately, disebabkan bosan tahap cipan, aku sempat tengok beberapa blog dan baca beberapa artikel soal jawab seseorang pakar.. I would like to share and hear some responses from you all..

Percaya atau tidak, kita bleh membezakan antara org yang byk ilmu, berhemah dan bijak berbicara dengan org yang main sebat jek.. ada beberapa blog yang aku dah baca, esp org2 politik nie.. antara yang aku baca adalah blog Dr M. well, its not to say that im one of Tun's fan, but i like the way he talk.. he always give us some facts that support whatever he want to say.. either it is true or not, i cant comment on that. however, the important thing is, he deliver the message that he want other people to hear. nice.. but, on whose side im on in politics.. ops.. undi adalah rahsia, but to be frank, aku benci politik org mesia yang penuh taktik kotor dan pengaruh tue dah menular ke semua tempat.. x terkecuali sekolah rendah.. anda tak percaya? pg la siasat sendiri..

Kebanyakkan skrg nie byk kerosakan akhlaq yang sgt berleluasa.. tambah2 ulama pun x leh pakai.. sila baca artikel2 dalam harian metro bahagian tanya pakar.. ada yang sgt bermanfaat, ada yang menyeleweng dari ajaran Islam.. anda x percaya? Ada ulanyak (ular dalam semak, kata ustaz aku kat matrik.. x jadi ulamak, jadilah ulanyak..) yang mengatakan talak x jatuh andai kata ia dilafazkan dalam keadaan bergurau.. talak hanya jatuh apabila suami berkata secara serius.. hurm.. aku pun dah byk konpius skrg nie.. apa yang bebudak blaja kat sekolah skrg nie? silibus agama, adakah cukup comprehensive? klu ada 10 org ulanyak mcm nie, terkenal, tapi nak ikut style2 aminah wadud, abis la.. silap2 malaysia ada agama baru.. mungkin gak perkara yang ditakuti mengenai Islam Hadari benar2 terjadi? Ada ajaran Islam yang baru.. wow.. Islam akan jadi macam agama lain? diolah olah manusia sendiri..

hm.. kita nie dah hidup akhir zaman.. percaya atau tidak? anda fikir la sendiri.. Lu pk la sendiri (kata nabil raja lawak..) just think about it, k..

9 comments:

djambu puadovich said...

ya,Dr M mmg tokoh yg disegani kawan dan lawan. tiada keraguan di situ.

ape2 hal pun, kalo ulama/ulanyak keluar ape2 hukum pun, adalah sangat perlu kita mintak dalil2 hukum yg dia keluarkan. xleh nak taqlid je. mintak ayat quran, hadis, ijma' dan qiyas skali kalo buleh. pastu buat perbandingan dgn ulamak lain. jgn dok banding dgn ulanyak jugak. haha. [ni bukan perkara lelucon, tp aku gelak pulak] huuu...

pada aku, aku tetap pegang dgn pendapat yg cerai xperlu niat. niat ke x niat ke, benda tu susah nak jaga, so baik la kita elakkan dr sebut perkataan cerai tu.

eh, ko dulu kan dok KI dgn UIA, sure ramai membe ulamak pny...;) kui3

Murlak_s said...

dalam kes nie, yang aku tgk, si ulanyak yang aku katakan nie, hanya menggunakan logik, tapi bukan dalil.. setuju?

setau aku, talak nie ada 2 cara, sarih(terang/lafaz) atau qad'ie(x jelas/sindiran).. klu yang sarih nie, x yah niat pun dah jatuh talak.. klu qad'ie plak, hanya dgn niat jek.. so.. klu dalam kes suami kata "saya akan ceraikan kamu jika saya kawin lain", itu dah masuk dalam sarih.. wallahu 'alam

aku x berkesempatan nak jumpa member2 aku.. maaf la ye..

palied said...

hmmm, malik.aku sebenarnye dah lama nak cakap pasal ulasan Dr M dalam blog die, tapi aku x kan cakap dalam bloq aku sbb bloq tu untuk hal-hal peribadi dan teknologi semasa.kalo dalam YM tu, bleh la aku cite.aku bg nasihat satu jer, skang ni kite ade kebebasan nak baca apa sahaja media massa, baca sahaja ape semua akhbar n blog n baru pertimbang sape betul sape salah.aku baca semua, utusan, bharian, malaysiakini, harakah, blog Dr M, blog ko....byk lagi la....makin lama pening nak wat keputusan, then makin benci politik nih...hahah

aku hargai jasa 22 tahun Dr M bawa pembangunan, tapi ade beberapa perkara yg belum yakinkan Dr M ni betul semua perkara, begitu juga pemimpin2 parti opposite.politik ni sangat kotor,jijik,memalukan.baik kite tumpukan kerja masing2, ibadah masing2, ekonomi masing2, ade faedah...

pasal ulamak ni pun, aku pun pening.kite ikut kata yeop, minta nas2 yg berkaitan bile diorg kuarkan fatwa.payah juga nak terima walaupun fatwa diorg tu macam betul macam salah.semoga dijauhi dari was-was syaitan...

djambu puadovich said...

hmmm...wait d menet...
aku rasa kalo ada perkataan 'jika/kalau' dah masuk kes taklik. mcm ko bagi syarat sesuatu, pastu ko langgar syarat tu, maka jatuh talak a. dlm kes yg ko ckp ni, 'kalo aku kawin lain, jatuh talak atas ko'.

pengajarannye:

JANGAN A KAWIN LAIN KALO NK SIMPAN YG ADA TU.

muekekeke...senang je :)

Murlak_s said...

haha.. ko nie yeop.. macam x penah dgr lagu "aku cinta kau dan dia", lagu indon dulu.. plus, laki bleh kawin 4 apa.. tapi, bila pk balik, pompuan yang tak mahu kongsi.. betul gak, sape nak kongsi teman idup kan? mcm kawan aku penah kata, "malik, ko nak ke pakai 'benda' dah pakai? kongsi plak tue.."

aku sokong, tue kita taklid.. and pd aku akan jatuh talak.. ntah la, skrg nie talak pun byk prosedure.. susah plak pk2 balik..

erm, palied, apa kata ko balik mesia and hang out ngan aku.. then time tue kita cakap pasal Dr M bebanyak, k.. well, in my opinion, diri dia ada pro and cons. antara pro dia ada idealist islamic, cth bank islam.. skrg nie pun, idea dia on islamic angle masih lai bleh dipakai.. cons.. pk sendiri la..

palied said...

aku sebenarnye pro TDM, anti pak lah...tapi kalo aku ckp lebih2, jpa akan sekat aku, tggl beberapa bulan lagi nih, x pasal2 aku xleh grad...

djambu puadovich said...

idea dia pasal buat currency utk negara2 islam kene ulang dgn mahmoud ahmadinejad...so, bila nak start nye?

malik, mulakan!!! :P

Murlak_s said...

ahaha.. aku faham ko palied.. nak buat cemana, kita nie makan duit pinjam, klu x, x dapek nak makan, x dapek nak blaja.. haha..takpe.. abiskan blaja ko dulu.. nak anti sasape pun, kita keep kat diri kita dulu.. abiskan blaja.. dah abis blaja, penuh ilmu di dada, dan bleh bidas diorang tue, silakan, k..

yeop, nak realisasikan sesuatu, xleh sorang je yang buat keje.. skrg nie, kita masih x byk sokongan.. aku rasa, kena tunggu mesia nie jadi hub islamic econimics, kuban islamic banking jek, baru bleh realisasi..

djambu puadovich said...

dan apakah perkembangan/kemajuan malaysia dlm bidang islamic economics? aku bab2 ekonomi ni x folo sgt...enlighten me on the subject please :)