Thursday, July 17, 2008

Cont on Islamic Banking and Economics..

salam.. kita sambung sket pasal islamic banking practice kat mesia nie.. esp, bila sahabatku tanya pasal Al-Bai' Bithamanil Ajil (BBA).. untuk pengetahuan anda, sebenarnya org timur tengah x guna langsung, malah x praktikkan BBA nie.. why? sbb konsepnya sgt memeningkan dan ia menyamai dengan konsep jual beli barang yang xde..

sblm tue, apa itu BBA. seingat aku (sbb aku dah lama tinggalkan subject nie.. anyone sila tegur klu salah).. BBA itu adalah jual beli yang analoginya mcm nie.. Si A nak beli kete.. dia dah tengok spec kete yang dia suka, then pg ke bank dan kata, saya nak beli sekian2 kereta.. then bank akan pg ke kedai kereta tersebut dan membeli kereta seperti diminta.. setelah itu, bank akan jual dgn Si A, dgn harge yang dah mark-up (profit).. benda tue klu ikut theorynya betul.. x salah pun.. tapi, dalam praktikal.. dia jadi lain.. antara sbb yang x bleh adalah ownership..

dalam praktikal skrg, analoginya mcm nie.. Si A pg kedai, tgk kete, then nak bli kete.. Si A pg bank.. apa yang jadi, kete tue dikira Si A yang bli kete tue.. then jual kat bank, then bank jual balik dgn harge mark-up.. tapi, masa si A sign agreement tue, kete tue blum pun milik Si A.. then jual kat bank.. mana bleh nak jual benda yang bukan kita miliki? lagipun, bila kita jual kat bank, kita bli balik dgn mark-up plak.. x pelik ke? benda yang sama ko jual, tetiba dijual dgn harga yang hampir sekali ganda..

persoalan.. nape x ikut theory sepenuhnya? theory tue kan dah betul? well, lets open our mind.. who dare to bare a losses? for example, bila kita cakap ngan bank nak bli kete sekian2, tetiba bila bank dah blikan, kita taknak.. then bank nak buat apa dgn kete tue? duit dah kuar.. barang dah ada.. tetiba org tue xnak bli.. x bleh nak paksa.. thats why skrg nie, klu ikut BBA yang diamalkan, barang tue mesti dibeli dulu.. klu bli pun utang, mana ownership nak transfer pada kita? (aku pun dah penin.. x tau nak explain mcm mana lagi dah.. hope korang faham..)

so, itulah pasal kenapa BBA x diterima.. agak complicated.. yang penting, dah ada pun solution dia, tapi mesia just guna benda tue utk umah jek.. namanya MMQ (musyarakah mutanaqisah or diminishing partnership).. dan rasanya aku dah penah jelaskan sblm nie.. aku pun dah byk lupa apa reason satu2 perkara x bleh.. nanti aku stadi lagi, k.. so, think bout it.. nama product BBA, tapi cara dilaksanakan, x ikut syariat pun.. mcm mana tue? kenapa ulamak mesia benarkan, dan atas reason apa? wallahu'alam.. tanya la org yang lagi k..

3 comments:

Hanna Rabittah said...

haaaa btol la apa kau ckp nih sume.. middle eastern mmg condemn BBA..tapi sebna nye, tawarruq (derang tak gune BBA..tapi gune tawarruq) pon same je.. tinggal tawaruq ade 3 pihak.. tapi still masalah ownership yg kau ckp nih wujud kalau gune tawarruq jugak..derang takde beza pon..sbb konsep BBA dgn tawarruq nih dah structured... bila everything is structured.. maka, byk la issue timbul..

salah satu lagi issue dlm BBA..ok, kalau ikut conventional..
nak beli rumah harge 200k
interest 7.2%(kononla)
duration=30 yrs
so, monthly pmt= 1357.58..
kalau the purchaser default during the middle of the agreement, they only have to pay 149,176.96..this balance is without the interest sbb the Present value tuh start at the middle pulak..paham x malik? aku nak lukis cash flow pon susah kat sini.. tapi kau ade fin.calculator kan..kau tekan2 la..

tapi in BBA
harge rumah 200k
selling price oleh bank kpd customer is 488,728.80 (360 months X 1357.58)..
so, BBA is making profit of 288,728.80 (488,728.80 - 200k)

and if the pmt is default in the middle of the agreemnent tuh kan..they still have to pay the balance tuh.. in this case, they have to pay 1357.58 X 180months = 244,364.40..

issue kat sini, kalau pmt default camane kan? tak psl2 kene byr lagik byk pulak dr conventional..

Murlak_s said...

tu la sbb kuar biter pasal affin bank yang hakim kata ini bukan islamic banking.. thats why, aku paper MMQ dapat award.. lagipun, MMQ nie, klu default pun, umah tue bleh dijual and dibahagikan ikut share portion..

TQ anyway.. aku dah lupa bebenor dah benda2 nie.. masa aku amik AIB ngan ko, best le, ko ada bleh slalu ingat.. x pun kak Qistina (bakal jadi bini org dah!!!), buku bergerak aku, tanya jek, semua dia ingat.. haha.. i miss that moment.. the only subject yang best dalam semester tuh..

so, yeop.. ko dah nampak dah? ke ada lagi persoalan ko? silakan bertanya ye, aku akan cuba jawap apa yang mampu..

djambu puadovich said...

huh?
terus berpinar2 kepala aku...:P

sori ah, baik aku jd physician je. hehehe