Monday, May 26, 2008

kap ba ra kaf alif ta nun.. keberkatan..

Bismillah..
membincangkan isu keberkatan.. huh.. last week i heard a bad news.. laptop dicuri.. tapi.. jauh disudut kes ini, ada sesuatu yang jika kita fikir, ia adalah perkara yang perlu kita jaga dan perlu kita peroleh..
keberkatan.. Bless.. the same word.. kita hidup perlu ada keberkatan.. dari siapa? sesiapa sahaja.. tetapi, yang paling penting adalah ibu dan bapa kita.. seringkali keinginan kita berlawanan dgn apa yang ibu bapa perkatakan.. contoh mudah, kerja.. ramai ibu bapa yang tidak membenarkan anak2nya bekerja.. kadang2 alasannya x masuk akal.. tapi, itulah keberkatan.. once kita bantah dan x mahu dengar kata, esp kerja tanpa pengetahuan mereka, kebiasaannya ada musibah yang melanda.. malah, ada sesetengah pihak yang membelakangkan ibu bapa demi kerja tersebut.. huh..
temanku, cayalah keberkatan itu penting.. esp, nak kawin.. bila kita berkeras, dan ibu bapa terkilan.. once terkilan, pasti ada balasan dari Allah untuk menyedarkan kita..
persoalan.. Kejam ke Allah? Sampai nak hukum kita demi nak kecapi apa yang kita nak? Jawapan.. tidak sama sekali.. kita mungkin x sedar, kita membelakangkan ibu bapa kita, satu hari nanti, kita pula yang akan jadi ibu atau bapa.. dan ingat, kebiasaannya anak2 akan mewarisi perangai kita.. klu kita x peduli ibu bapa, akan datang, anak2 pula x kenang malah x hirau kita.. tengok il=klan petronas, bila masa anak kata, "nanti papa bdah tua jangan lupa pakai pampers tau..".. nak ke kita jadi mcm tue?
Think it urself.. sudahkan kita mendapat keberkatan ibu bapa kita? sudahkah kita senangi hati mereka.. jika kita yang tak buat, akan datang, sape pulak nak hiraukan kita? just think about it..

4 comments:

Ilham Malek said...

sumtimes kita rs apa yg kita nak tu adalah yang terbaik, tp Allah knows better..dan sumtimes jgak mak ayah cuba terangkan kita the btter choice kan..tp tu la, kita ni pun ade gak ego, rs ape yg kita wat tu betul.. Moga Allah sentiasa bg petunjuk, wat best for us, more importantly, for our parents..

Murlak_s said...

Betul tue cik Am.. kita sebagai anak, perlu menyenangkan hati mak bapa, bukan menyusahkan mereka.. selagi mereka senang dgn kita, selagi tue hidup kita senang..

djambu puadovich said...

ko nak kawin dgn sape ni malik...ape2 hal pun, mintak restu mak abah dulu...jgn pakai redah je...keh3

Murlak_s said...

cis.. ko nie.. bukan aku la.. aku ckp general.. act ada la org lain yang dah jadi mcm tue.. x nak ckp sape.. sape makan cili, dia la terasa sedap ke x sos tue.. eh.. betul ke bm aku nie.. dem!!