Monday, March 3, 2008

Terbaik utk kita!!! Tapi...

Bismillah...
Memandangkan kita nak masuk pilihan raya nie, aku nak jugak tau pandangan korang.. sebelum tue, mintak maaf sesangat la, klu ada parti2 yang terasa baik yang rasa dirinya betul, atau yang main sokong sembarangan je...
aku pelik, politik kalau takde taktik yang kotor, x bleh ke? klu xde yang menuding jari, x bleh ke? klu xde yang merendah2 kan orang lain, x bleh ke? lagi satu, klu dah org tue buat kat kita perkara jahat, perlu kita balas dengan kejahatan gak ke? mcm mana ek?
hebat iklan2 yang ada kat tv skrg... tapi, frankly mcm agak bias.. nape ek semua parti x mendapat hak yang sama utk berkempen? dalam tv mahupun radio, atau di akhbar2.. hanya satu parti yang mendapat keutamaan.. hm....
tapi kan, yang best, tiap kali x penah nak ada kata2 baik.. pasti merendah2kan org lain, dan memburuk2 kan org lain.. aku agak pelik, apehal kelantan jadi issue besar? jenayah... negeri lain x meningkat ke? anda yakin? (is there enough transparency by the gov? can we rely only by the gov report?)
mari kita cuba lihat zaman rasul n para sahabah... 1) Nabi x penah ajar memburukkan dan merendah2kan org lain... apatah lagi mencerca dan mengkeji.. nabi suh kita jadi pemaaf.. Allah lagi mengetahui kebaikan yang kita akan dapat... 2) Nabi senantiasa memberi peluang kepada org lain, dan jika tidak diterima usul, maka akan ditepis dengan penuh hikmah.. 3) Para sahabat akan mendahulukan sahabatnya yang lain dalam apa2 hal, contoh: saidina Omar memuliakan Saidiana Abu Bakar semasa pemilihan khalifah yang pertama..
banyak lagi aku nak sentuh.. tapi... heh.. biarlah.. yang ada nie pun dah cukup.. so think bout it, why dont we follow the way of prophet where it can be implied even at this era.. the main issue, how we deal with people.. and how we use hikmah in politics... wallahua'lam

7 comments:

djambu puadovich said...

salam encik malik,
yg parti2 yg main kotor tu lantak kat diorg la. isu2 yg diorg main tu utk kita semua sbg rakyat utk nilaikan. kalau xsuka, jgn pilih, kalu suka, buleh la pangkah. drpd tindakan org2 ni la kita tgk pihak mane yg berhikmah, yg sepatutnye kita pilih jd pemimpin, penentu dasar negara kita :)

Hanna Rabittah said...

salam malik,
heheh.. taubat aku taknak ckp politik lagi!! kekekeke takde lah

btol kau ckp tuh... aku rase, none of the party is better than any of the party. simply because they talk bad about each other.
arent they supposed to focus on our needs and to concentrate more on how to develop the country kan? but it seems that they are more fascinated by the stupidity of the opponents.

Unknown said...

salam...

big q about WHY politics can be 'dirty'?

humans never seem to be satisfied of what they already have..especially power and money!

djambu puadovich said...

dah selesai dah PRU 12. kedah, penang, selangor dan perak dah jatuh ke pembangkang pun. dalam kejatuhan tu, kita harap kebangkitan rakyat ni akan membawa perubahan yg positif. :) skrg, BN plak yg pembangkang. kui3

sammuel jack said...

salam malik...
lama da tak komen kat blog ko nih..
bz kempem...hahahaha...
alhamdulillah...
ngundi pn da ngundi...keputusan pn kita da tau...
aku just nak share maksud ayat nih daripada al-quran..surah at-taubah ayat 23...
"wahai org beriman jgnlah kamu mengambil bapa2 & saudara2 kamu mnjadi ketua jika mereka suka pade kekufuran & dosa. sesiapa melantik mereka menjadi ketua adalah org zalim & akan di sambar api neraka"
makanya kita harusla mengingatkan diri kita supaya mengenali dulu diri pemimpin yg kita nak pilih supaya kita tak tersalah pilih...
jika tersalah pilih kiter pn ader share ngn aper yg akan dia lakukan...

salam....

Murlak_s said...

satu persoalan.. klu kita dah mengundi yang adil, tapi kalah.. then yang kita x undi, bleh menang, n zalim.. cemana? kita kena drag ke neraka gak ke? sorry.. just asking..

sammuel jack said...

ni pendapat aku berdasarkan soalan ko malik...
tapi ni totally pendapat aku insan yg berdosa...
bagi aku klu yg kita undi itu adil dan saksama, tp kalah, kita dah terlepas dpd tggungjawab kiter. ALLAH jua yg berkuasa memberikan kuasa & DIA juga yg berkuasa utk mengambil kuasa dpd sesiapa yg dikehendakiNYA.
mungkin ini satu ujian, kerana kuasa, kekayaan, darjat dan pangkat adalah ujian dpd ALLAH utk menguji sejauh mana iman seseirang hamba itu. ALLAH itu MAHA KAYA, jadi sekiranya pemimpin itu zalim berdoa saja pada ALLAH semoga di tunjukkan jalan bgmana utk menentang mereka. doa org2 yg di zalimi kan makbul....

salam...